Państwowy Zakład Higieny zainicjował w 1955 roku proces atestowania produktów. Miało to zapobiec wprowadzaniu do powszechnego użytku wyrobów i materiałów niebezpiecznych dla zdrowia i życia potencjalnych konsumentów oraz ograniczenie ich dopuszczalnego zakresu i sposobu stosowania pod kątem eliminacji zagrożeń zdrowotnych.
Od 2002 roku na mocy Ustawy o systemie oceny zgodności (Dz.U. 2002 nr 166 poz. 1360) ubieganie się o atesty jest dobrowolne. Obowiązkowo (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi z dnia 7 grudnia 2017 r. poz.2294) stosowne certyfikaty muszą otrzymać jedynie materiały i produkty mające kontakt z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz sorbenty stosowane na powierzchniach stałych oraz na powierzchniach wód stosownie do treści rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania z dnia 20 czerwca 2007 r. (Dz.U. Nr 143, poz. 1002 z późn. zm.).
Mimo to, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy wydaje każdego roku kilka tysięcy atestów i świadectw jakości.
Analizy zgłaszanych wyrobów dokonują wysokiej klasy specjaliści z różnych dziedzin, którzy dysponują nie tylko fachową wiedzą, ale też bogatym doświadczeniem naukowym i zawodowym.
Uwaga: zmiana cennika od dnia 16 września 2024 r. – → Pobierz cennik
Uprzejmie informujemy, że od dnia 16.09.2024 r. obowiązuje nowy Regulamin ubiegania się o wydanie Atestów Higienicznych i Świadectw Jakości Zdrowotnej Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego oraz nowe wzory Wniosków o wydanie Atestów Higienicznych i Świadectw Jakości Zdrowotnej (dostępne w zakładce – Niezbędna dokumentacja). W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowego Regulaminu stosuje się przepisy dotychczasowe.
Każdemu producentowi zależy na tym, aby jego produkty wyróżniały się na tle konkurencji. Posiadane certyfikaty świadczą bowiem o tym, że oznaczone nimi wyroby są bezpieczne dla zdrowia ludzi i przyjazne dla środowiska – o ile używa się ich zgodnie z przeznaczeniem.
Klient mając do wyboru kilka produktów z tej samej kategorii, pewniej sięgnie po ten, który został sprawdzony przez ekspertów i pozytywnie przez nich oceniony. Z kolei producent, który posiada nieobowiązkowy atest na swoje produkty, wykazuje w ten sposób, że szczególnie zależy mu na wysokiej jakości swojego wyrobu.
Zwiększająca się świadomość klientów oraz duża konkurencja na rynku sprawiają, iż atestowane produkty cieszą się coraz większą popularnością. Ponadto atest higieniczny i świadectwo jakości mogą stać się ważnym instrumentem marketingowym, wykorzystywanym podczas przetargów. W niektórych przypadkach posiadanie takich zaświadczeń stanowi wręcz niezbędny warunek do jego przystąpienia.
Atesty higieniczne oraz Świadectwa Jakości Zdrowotnej mogą posiadać: krajowe i zagraniczne przedsiębiorstwa produkcyjne, których wyroby zgodne są z zakresem grup produktów podlegających atestacji, krajowe placówki służby zdrowia oraz instytucje państwowe pod warunkiem, że ich produkty są powiązane z zakresem działalności jednostek przeprowadzających certyfikację.
Poniżej przedstawiamy wykaz grup produktów, które można zgłosić do opiniowania w NIZP PZH – PIB, celem uzyskania stosownego certyfikatu. W zależności od tego w jakiej grupie znajduje się produkt, który chcieliby Państwo zaopiniować, prosimy o kontakt z dedykowanym Zakładem.
Wykaz produktów podlegających procesowi atestacji higienicznej w Zakładzie Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska:
Wykaz produktów podlegających procesowi atestacji higienicznej w Zakładzie Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska:
- materiały, powłoki wyrobów i urządzeń służących do uzdatniania, magazynowania i przesyłania wody przeznaczonej do spożycia, wody użytkowej, grzewczej, przepływowej i technologicznej, powłoki i preparaty antykorozyjne,
- armatura wyposażenia sanitarnego i rehabilitacyjnego w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej (baterie, deszczownice, wężyki przyłączeniowe, panele prysznicowe, kabiny prysznicowe, brodziki kąpielowe, wanny, drzwi i parawany wannowe, – żeliwne emaliowane, akrylowe, z laminatów poliestrowych, konglomeratów, ceramika sanitarna),
- chemikalia służące do uzdatniania i dezynfekcji i wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
- materiały i wyroby stosowane na pływalniach, obiektach typu SPA, elementy wyposażenia basenów (chemikalia do uzdatniania wody basenowej, urządzenia dozujące chemikalia do uzdatniania wody basenowej, aparatura pomiarowo-kontrolna, filtry basenowe, złoża do filtrów basenowych, lampy UV, niecki basenowe, wykładziny do niecek basenowych, okładziny ceramiczne stosowane w nieckach basenowych i na ich obrzeżach, kratki przelewowe, spusty, poręcze, schodki, słupki startowe, liny torowe, odkurzacze basenowe),
- filtry i inne urządzenia służące do doczyszczania wody wodociągowej w warunkach domowych, w tym zmiękczacze wody,
- wylewki, gładzie, zaprawy, betony, cementy, dodatki do betonu i środki antyadhezyjne,
- pianki PUR,
- płyty wielowarstwowe,
- farby, lakiery, grunty, impregnaty, bejce,
- rozpuszczalniki do farb, lakierów, impregnatów, itp.,
- kleje,
- żywice syntetyczne i ich komponenty, w tym profesjonalnego zastosowania np. do produkcji posadzek,
- kruszywa naturalne, żużle, popioły, piasek np. do piaskownic,
- sól drogowa,
- lepiki drogowe, asfalty i nawierzchnie bitumiczne (w tym naprawcze),
- wyroby dla górnictwa,
- elementy ozdobne i dekoracyjne pomieszczeń oraz budynków, okleiny/wykładziny/obrzeża/tapety ścienne i sufitowe, płytki ceramiczne i gresowe, elementy do ociepleń budynków np. wełna mineralna, styropian, papy i lepiki dachowe
- kanały elektroinstalacyjne,
- pomieszczenia czyste CleanRoom (elementy zabudowy, wyposażenie, śluzy),
- meble laboratoryjne i dygestoria,
- środki biobójcze stosowane do dezynfekcji powierzchni,
- meble użytkowe, w tym biurowe i kuchenne,
- drzwi i okna, stolarka Al/PCW/drewno oraz bramy,
- wyposażenie wnętrz np. odbojniki, poręcze dla niepełnosprawnych, klamki, lustra,
- wykładziny podłogowe, nawierzchnie sportowe i sztuczne trawy,
- parkiety drewniane, deski, systemy tarasów,
- granulaty elastomerowe (np. EPDM, SBR).
- materiały i wyroby stosowane w środowisku domowym, w obiektach użyteczności publicznej, zakładach usługowych, itp.: materiały meblarskie i tapicerskie, wypełnienia materacy i puf; środki czyszczące i myjące; lustra, maski i półmaski do zastosowań przemysłowych,
- wyroby i urządzenia stosowane w instalacjach wentylacyjno-klimatyzacyjnych, grzewczych, w tym: kanały i kształtki wentylacyjne, osprzęt wentylacyjny, grzejniki), kurtyny powietrzne, aparaty grzewcze i chłodzące, okapy wentylacyjne, nawiewniki ścienne/sufitowe, systemy nawilżania powietrza,
- środki biobójcze stosowane w obszarze wentylacji i klimatyzacji,
- oczyszczacze powietrza, nawilżacze powietrza,
- filtry powietrza,
- wyroby oświetleniowe,
- urządzenia i wyroby stosowane w procesach dezynfekcji powierzchni, powietrza oraz przedmiotów użytku,
- wyroby branży motoryzacyjnej, pojazdy chłodnicze, chłodnie i mroźnie, furgony do przewozu zwłok,
- elementy systemów sygnalizacji pożarowej, kanały oddymiające
- materiały i środki (biopreparaty) służące do remediacji (oczyszczania) gleby i wody,
- preparaty bakteryjne i enzymatyczne do rozkładu związków organicznych w ściekach (oczyszczalnie ścieków komunalne/przemysłowe, szamba), kompostach, na wysypiskach śmieci itp.,
- środki sanityzujące (wyjaławiające) stosowane w gospodarce komunalnej, preparaty stosowane w technologiach przemysłowych.
Jeśli interesujący Państwa produkt znajduje się w powyższej grupie prosimy o kontakt:
telefon: (022) 54 21 354, 349
e-mail: sekretariat-bk@pzh.gov.pl
Wykaz produktów podlegających procesowi ubiegania się o świadectwo jakości zdrowotnej w Zakładzie Bezpieczeństwa Żywności:
- wyroby metalowe, ceramiczne, szklane i emaliowane przeznaczone do kontaktu
z żywnością (np. naczynia, sztućce, akcesoria kuchenne, zlewy i blaty kuchenne (w tym kompozytowe), folia aluminiowa, foremki do pieczenia, garnki, zbiorniki, cysterny, wózki transportowe, grille, meble gastronomiczne, meble stosowane w zakładach przemysłu spożywczego, czujniki, sondy, termometry itp.), - materiały i wyroby z tworzyw sztucznych, papieru, tektury, drewna, gumy i inne przeznaczone do kontaktu z żywnością,
- wyroby dla niemowląt i małych dzieci przeznaczone do kontaktu z żywnością:
- butelki i naczynia do karmienia, ustniki do kubków,
- podkładki pod talerze,
- maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle spożywczym,
- smary i inne preparaty chemiczne stosowane w maszynach i urządzeniach w przemyśle spożywczym
- wyroby chemii gospodarczej (np. płyny do mycia naczyń, płyny do prania i płukania tkanin, płyny do czyszczenia, płyny do mycia szyb, chusteczki nawilżane do mycia różnych powierzchni, proszki do prania, kostki toaletowe, odświeżacze powietrza, zapachy samochodowe, antystatyki do mebli, tłuszcz do odświeżania skór, płyny do czyszczenia soczewek, impregnaty),
- kosmetyki (np. mydła, kremy, chusteczki nawilżane dla dzieci i niemowląt, lakiery do paznokci, antyperspiranty do stóp, balsamy, żele pod prysznic, płyny do kąpieli, szampony),
- preparaty dezynfekcyjne dla przemysłu spożywczego i inne,
- przedmioty użytku przeznaczone do kontaktu z ciałem człowieka w tym wyroby higieniczne (chusteczki, papier, tampony),
- wyroby dla niemowląt i małych dzieci przeznaczone do kontaktu ze skórą dziecka, np.:
- pieluchy, śliniaki,
- przewijaki, materace, pościel,
- nocniki, nakładki sedesowe, wanienki,
- smoczki do karmienia i uspokajania, zawieszki do smoczków, szczoteczki do zębów,
- wózki spacerowe i przewozowe,
- materiały z których produkowane są zabawki dla niemowląt i małych dzieci, np.:
- grzechotki, gryzaki,
- maskotki, zabawki pluszowe, lalki, układanki, klocki,
- opakowania do kosmetyków (szklane, metalowe, z tworzyw sztucznych, papieru, gumy, lakierowane).
Jeśli interesujący Państwa produkt znajduje się w powyższej grupie prosimy o kontakt:
telefon: (22) 54 21 314
e-mail: sekr.zbz@pzh.gov.pl
Wykaz produktów podlegających procesowi atestacji higienicznej w Zakładzie Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego:
- produkty biobójcze (w tym repelenty),
- środki do pielęgnacji roślin,
- środki wspierające rolnictwo i ogrodnictwo,
- środki gaśnicze,
- świece, świeczki, znicze i woski zapachowe,
- zimne ognie,
- podpałki do grilla, brykiety do grilla,
- paliwo do biokominków,
- dyfuzory zapachowe,
- środki do zabezpieczania pylących materiałów,
- sorbenty, maty i włókna do wchłaniania wycieków cieczy itp.
- inne produkty, np. do neutralizacji odorów, sorbenty stosowane w hodowli zwierząt itp.
Zakład Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego nie wydaje atestów higienicznych na preparaty składające się ze składników obojętnych lub preparaty zawierające jeden lub kilka składników obojętnych, w postaci, w jakiej są one dostarczane użytkownikowi i wprowadzane do obrotu, aby użytkownik mógł mieszać je ze środkiem ochrony roślin, i które zwiększają jego skuteczność lub inne jego właściwości jako pestycydu oraz na miotacze pieprzu.
Jeśli interesujący Państwa produkt znajduje się w powyższej grupie prosimy o kontakt:
telefon: (022) 54 21 328
e-mail: toksykologia@pzh.gov.pl
Uwaga !
Jeżeli interesujący Państwa produkt nie znalazł się w żadnej grupie, zachęcamy do kontaktu. Wniosek o ubieganie się o proces atestacji/wydanie świadectwa zostanie rozpatrzony indywidualnie.
Uwaga: zmiana cennika od dnia 16 września 2024 r. – Pobierz cennik
ETAP I: ZŁOŻENIE WNIOSKU, KOMPLETU DOKUMENTACJI ORAZ WNIESIENIE WYMAGANEJ OPŁATY
W zależności od rodzaju wyrobu zgłaszanego do procesu oceny, należy wybrać odpowiedni wzór wniosku do właściwej komórki organizacyjnej (Zakładu) realizującej ocenę, poprawnie go wypełnić i przesłać wraz z dokumentacją na adres mail atestacja@pzh.gov.pl lub w formie papierowej na adres: NIZP PZH – PIB, ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa.
Zał. 1 – Wzór wniosku do Zakładu Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska NIZP PZH – PIB (pdf)
Wzór wniosku do Zakładu Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska NIZP PZH – PIB (doc)
Zał. 2 – Wzór wniosku do Zakładu Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego NIZP PZH – PIB (pdf)
Wzór wniosku do Zakładu Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego NIZP PZH – PIB (doc)
Zał. 3 – Wzór wniosku do Zakładu Bezpieczeństwa Żywności NIZP PZH – PIB (pdf)
Wzór wniosku do Zakładu Bezpieczeństwa Żywności NIZP PZH – PIB (doc)
Po otrzymaniu wniosku, Zakład dokonuje jego oceny formalnej. Jeśli wymagane jest wprowadzenie zmian lub uzupełnień w treści wniosku, Wnioskodawca jest o tym informowany przez przedstawicieli Zakładu właściwego do prowadzenia jego oceny.
Po przyjęciu wniosku Zakład nadaje sygnaturę sprawie, a następnie przekazuje Wnioskodawcy powiadomienie o konieczności wniesienia opłaty za ocenę dokumentacji ws. wydania atestu/świadectwa zależnej od wybranego atestu/świadectwa oraz trybu rozpatrzenia sprawy. Ze względu na bardzo zróżnicowany zakres wyrobów podlegających procesowi oceny higienicznej, co warunkuje charakter procesu, ostateczną cenę usługi atestacji przedstawia Zakład merytoryczny po zapoznaniu się ze złożoną dokumentacją. Zgłoszenie produktu do procesu atestacji, bez względu na jego wynik, wiąże się z koniecznością poniesienia opłaty w pełnej wysokości. Aktualny cennik (ważny od 2.01.2024 r.) znajduje się poniżej.
Dane adresowe do przelewu:
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa
Dane bankowe do przelewu:
Bank Gospodarstwa Krajowego
Al. Jerozolimskie 7
00-955 Warszawa
Numer konta bankowego dla płatności krajowych:
93 1130 1017 0080 1180 2020 0001
Numer konta bankowego dla płatności zagranicznych:
IBAN: PL 93 1130 1017 0080 1180 2020 0001
(SWIFT: GOSKPLPW)
ETAP II: OCENA MERYTORYCZNA WNIOSKU
Drugim etapem procesu atestacji jest ocena dokumentacji załączonej przez Wnioskodawcę, w wybranym Zakładzie.
NIZP PZH – PIB zastrzega sobie możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o uzupełnienie / poprawienie przekazanej dokumentacji lub wykonanie niezbędnych badań, zgodnie z zakresem właściwym dla charakteru oceny wyrobu zgłoszonego do procesu atestacji. W przypadku braku możliwości uzyskania przez Wnioskodawcę pełnej dokumentacji wymaganej do przeprowadzenie oceny wniosku istnieje możliwość wycofania złożonego wniosku. Następuje to na podstawie pisemnego oświadczenia Wnioskodawcy złożonego do NIZP PZH – PIB, z zastrzeżeniem, że oświadczenie o wycofaniu wniosku musi zostać złożone przed wydaniem przez NIZP PZH – PIB ostatecznego wyniku oceny dokumentacji. W takiej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje zwrot w wysokości 50% wniesionej opłaty.
Jeśli ocena jest negatywna, atest lub świadectwo nie zostają wydane, a Zakład prowadzący sprawę informuje o tym fakcie Wnioskodawcę wraz z właściwym uzasadnieniem takiej oceny. Zgodnie z Regulaminem ubiegania się o wydawanie Atestów Higienicznych i Świadectw Jakości Zdrowotnej Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (rozdział IV, § 5, punkt 1), zgłoszenie produktu do procesu atestacji, bez względu na jego wynik, wiąże się z koniecznością poniesienia opłaty w pełnej wysokości.
Jeśli ocena dokumentacji jest pozytywna, następuje przejście do kolejnego etapu procesu atestacji.
ETAP III: WYDANIE ATESTU / ŚWIADECTWA
Trzecim etapem atestacji, w przypadku pozytywnej oceny załączonej dokumentacji, jest wydanie atestu/świadectwa i jego przesłanie do Wnioskodawcy. Czas oczekiwania na wydanie atestu/świadectwa jest liczony od chwili przekazania przez Wnioskodawcę kompletnej dokumentacji lub zaksięgowania opłaty za ocenę dokumentacji ws. wydania atestu/świadectwa – w zależności od tego, co nastąpiło później.
Oryginalny dokument jest przesyłany pocztą, a na prośbę Klienta istnieje też dodatkowa możliwość przesłania skanu dokumentu drogą elektroniczną, na wskazany adres poczty elektronicznej.
- Atesty Higieniczne wydawane przez Zakład Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska ważne są 5 lat od daty wystawienia dokumentu. W przypadku atestów dla wyrobów kontaktujących się z wodą, w tym wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi, wodą w instalacjach basenowych, kanalizacyjnych, przemysłowych, grzewczych itp. oraz stanowiących wyposażenie łazienek, sanitariatów, basenów i innych pokrewnych wyrobów tzw. sanitarnych, okres ważności wynosi 3 lata.
- Świadectwa Jakości Zdrowotnej wydawane przez Zakład Bezpieczeństwa Żywności ważne są 3 lata od daty wystawienia dokumentu. W niektórych przypadkach termin ważności może być krótszy.
- Atesty Higieniczne wydawane przez Zakład Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego ważne są 3 lata od daty wystawienia dokumentu.
Po uzyskaniu Atestu Higienicznego/Świadectwa Jakości Zdrowotnej Zleceniodawca ma prawo, wyłącznie w okresie jego ważności, do kopiowania, fotografowania, skanowania, digitalizacji w celach marketingowych i informacyjnych certyfikatu oraz znaku graficznego „Produkt
z Atestem”. Może on być wykorzystywany w celach informacyjnych i marketingowych oraz umieszczany na opakowaniach zbiorczych i jednostkowych wyrobów/produktów, na stronie internetowej, folderach reklamowych i innych materiałach informacyjno-reklamowych, w tym umieszczanych w mediach (prasie, telewizji, radio, Internecie) bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Uwaga: zmiana cennika od dnia 16 września 2024 r. → Pobierz cennik
Zakład Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska
Jeden Atest Higieniczny dotyczy oceny higienicznej jednego wyrobu/materiału/preparatu. Dopuszczalne jest objęcie jednym atestem higienicznym typoszeregu wyrobów, o ile nie różnią się one składem materiałowym/chemicznym.
W celu rejestracji wniosku i rozpoczęcia procedury atestacyjnej należy przekazać następujące dokumenty i/lub materiały (w tym próbki):
- wypełniony wniosek o wydanie Atestu Higienicznego (na papierze firmowym zleceniodawcy), w tym:
- nazwa handlowa wyrobu/materiału/preparatu oraz jego przeznaczenie i zakres stosowania (dane zostaną uwzględnione w treści certyfikatu),
- nazwa i adres producenta i wnioskodawcy ocenianego wyrobu,
- dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za złożenie wniosku,
- skład materiałowy lub chemiczny (jakościowy i ilościowy) wyrobu.
W zależności od rodzaju atestowanego wyrobu, materiału lub preparatu, wymagania odnośnie pełnej dokumentacji mogą się różnić. Poniżej szczegółowa lista wymaganych dokumentów dla poszczególnych grup atestowanych wyrobów/materiałów/preparatów:
Wyroby do kontaktu z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi
Wyroby do wentylacji, klimatyzacji, ogrzewnictwa, wyroby oświetleniowe oraz urządzenia stosowane do procesów dezynfekcji
Załącznik 1 – Oświadczenie dot. substancji niebezpiecznych w farbie
Załącznik 2 – Oświadczenie dot. emisji ozonu
Załącznik 3 – Oświadczenie – Wyroby do kontaktu z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi
Biopreparaty i preparaty biobójcze
Wyroby i materiały budowlane oraz stosowane w meblarstwie
Oświadczenie dot. atestacji materiałów budowlanych
W uzasadnionych przypadkach Zakład może poprosić o przesłanie próbek wyrobów. Każdorazowo jest to ustalane już w trakcie trwania procedury atestacyjnej. Próbki wyrobów/materiałów/preparatów powinny być wyprodukowane nie wcześniej niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku i dostarczone do Zakładu w najmniejszych oryginalnych opakowaniach:
- około 0,2 m2, jeżeli są w formie płyt, folii itp.,
- około 1 kg jeżeli są w formie sypkiej lub płynnej,
- po 1 wyrobie, jeżeli są w formie urządzeń technicznych, małogabarytowych,
dostarczone próbki mogą ulec uszkodzeniu, zdekompletowaniu itp. w trakcie niezbędnych badań dla potrzeb atestacji.
Wszystkie próbki dostarczone do Zakładu Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska są przechowywane przez jeden miesiąc od daty wydania Atestu Higienicznego, po upływie którego ulegają likwidacji.
Zakład Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego
W celu rejestracji wniosku i uzyskania atestu należy przekazać następujące informacje, dokumenty, materiały (próbki):
- wypełniony wniosek na wydanie atestu przez Zakład Toksykologii i Oceny Ryzyka Zdrowotnego (pobrany ze strony internetowej Instytutu) zawierający m.in. informacje o dokładnej nazwie wyrobu, nazwie wnioskodawcy (płatnika), producenta wyrobu i dystrybutora na terenie Polski;
- etykieta lub projekt etykiety z instrukcją stosowania w języku polskim;
- karta charakterystyki produktu (jeśli zasadne) i ilościowy (%) skład chemiczny wyrobu z podaniem symboli CAS składników. W przypadku środków gaśniczych należy uwzględnić również propelent.
- w przypadku preparatów biologicznych: dokładny skład drobnoustrojów i opis wytwarzania produktu (jeśli zasadne), deklaracja producenta, że biopreparat nie zawiera drobnoustrojów chorobotwórczych zgodnie z klasyfikacją wg Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 (Dz.U. 2005, 81, 716) wdrażającego postanowienia dyrektywy 2000/54/WE, wyniki badań z niezależnego laboratorium w kierunku wykrywania obecności Escherichia coli, Salmonella sp., Pseudomonas aeruginosa, enterokoki kałowe w próbce preparatu o objętości 10 ml bądź masie 10 g (zakres badań może ulec zmianie w zależności od składu i obszaru zastosowania), deklaracja producenta, że preparat nie zawiera mikroorganizmów modyfikowanych genetycznie; deklaracja producenta, że żaden z mikroorganizmów zawartych w produkcie nie jest substancją czynną środków ochrony roślin, ani nie spełnia definicji środka ochrony roślin w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r.
- w przypadku nawozów / kompostów zawierających w składzie komunalne osady ściekowe należy dodatkowo przedstawić wyniki badań z niezależnego laboratorium w kierunku wykrywania Salmonella sp. oraz pasożytów i ich jaj;
- inne dokumenty mogące pomóc w rejestracji (w przypadku wyrobów importowanych – świadectwo rejestracji z kraju producenta i/lub innych krajów).
W zależności od produktu oraz jego przeznaczenia, konieczne może okazać się przedłożenie dodatkowych informacji i dokumentów, o czym Wnioskodawca zostanie niezwłocznie poinformowany.
W przypadku wznawiania atestu, procedura wygląda tak samo jak w przypadku wniosku o nowy atest.
UWAGA: W przypadku ubiegania się o atest dla produktu, którego wprowadzenie do obrotu w Polsce wymaga uzyskania urzędowego zezwolenia (np. środki biobójcze, nawozy), niezbędne jest przedstawienie takiego dokumentu. Jeżeli wniosek o atest dotyczy produktu „z pogranicza”, sprawa taka jest rozwiązywana indywidualnie.
Zakład Bezpieczeństwa Żywności
W celu rozpatrzenia możliwości uzyskania świadectwa jakości zdrowotnej należy przekazać następujące informacje, dokumenty, materiały (próbki):
wyroby metalowe:
• wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• wykaz zgłaszanych wyrobów/urządzeń,
• wzory wyrobów, prospekty, zdjęcia, uproszczone schematy,
• deklaracja producenta, z jakich materiałów wykonano poszczególne elementy wyrobu/urządzenia mające bezpośredni kontakt z żywnością. Należy określić rodzaj, gatunek, skład stopowy materiału, ewentualne powłoki którymi pokryto powierzchnie,
• w przypadku maszyn i urządzeń – deklaracja zgodności z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej,
• w przypadku wyrobów/urządzeń zawierających elementy z tworzyw sztucznych – dokumenty zgodne z wymaganiami Pracowni Oceny Materiałów i Wyrobów do Kontaktu z Żywnością NIZP PZH – PIB,
• do dokumentów sporządzonych w językach obcych innych niż język angielski należy załączyć odpowiednie tłumaczenie.
Ponadto w przypadku wyrobów emaliowanych z blachy stalowej:
• wyniki badań migracji ołowiu i kadmu do 4% roztworu kwasu octowego uzyskane w laboratorium akredytowanym przy zachowaniu warunków zgodnych z PN-EN- 1388:2000/dyrektywą 84/500/EWG nie wcześniej niż 2 lata przed złożeniem wniosku o wydanie świadectwa lub próbki do badań w Laboratorium Zakładu spełniające wymagania określone w „Wytyczne dotyczące metod pobierania próbek oraz kryteria, jakie powinny spełniać próbki wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, do badania migracji pierwiastków szkodliwych dla zdrowia” – udostępniane na życzenie.
wyroby ceramiczne:
• wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• wykaz zgłaszanych wyrobów,
• wzory wyrobów, barwne prospekty/zdjęcia,
• wyniki badań migracji ołowiu i kadmu do 4% roztworu kwasu octowego uzyskane w laboratorium akredytowanym przy zachowaniu warunków zgodnych z PN-EN- 1388:2000/dyrektywą 84/500/EWG nie wcześniej niż 2 lata przed złożeniem wniosku o wydanie świadectwa lub próbki do badań w Laboratorium Zakładu spełniające wymagania określone w „Wytyczne dotyczące metod pobierania próbek oraz kryteria, jakie powinny spełniać próbki wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, do badania migracji pierwiastków szkodliwych dla zdrowia” – udostępniane na życzenie.
wyroby szklane:
• wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• wykaz zgłaszanych wyrobów,
• wzory wyrobów, prospekty, zdjęcia,
• deklaracja producenta dot. ilościowego składu masy szklanej, udziału stłuczki szklanej oraz jej pochodzenia,
• dla wyrobów barwionych lub dekorowanych niezbędne jest przedstawienie wyników badań migracji ołowiu i kadmu jak określono wyżej w przypadku wyrobów ceramicznych.
smary i inne preparaty chemiczne stosowane w maszynach/urządzeniach przemysłu spożywczego:
• wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• wykaz zgłaszanych preparatów,
• deklaracja producenta dotycząca składu chemicznego preparatów (informacja ta może zostać przekazana przez producenta drogą poufną bezpośrednio do NIZP-PZH),
• karty charakterystyki,
• dokumenty potwierdzające dopuszczenie preparatów do stosowania w urządzeniach pracujących w przemyśle spożywczym w kraju producenta lub innym (np. USDA H-1),
• projekt tekstu etykiety,
• instrukcja użytkowania preparatu.
kosmetyki:
- wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• ilościowy skład chemiczny (recepturę) wraz z numerami CAS, uwzględniający nazwy wszystkich składników wg nomenklatury INCI oraz numery barwników wg Colour Index (nr CI),
• kryteria fizyko-chemicznej i mikrobiologicznej kontroli wyrobu,
• specyfikacje techniczne lub inne dokumenty gwarantujące jakość poszczególnych surowców,
• projekt tekstu etykiety, zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009,
• oświadczenie producenta kompozycji zapachowej stwierdzające, że jest ona zgodna z aktualnymi zaleceniami IFRA wraz z wykazem alergenów,
• wyniki badań dla gotowego wyrobu:
– na zgodność z wymaganiami kryteriów kontroli fizyko-chemicznej i mikrobiologicznej,
– dermatologicznych i aplikacyjnych – wykonanych w wyspecjalizowanej placówce pod kontrolą lekarza dermatologa,
• próbkę wyrobu.
Alternatywnie można przedstawić raport bezpieczeństwa produktu kosmetycznego, sporządzony zgodnie z wymaganiami rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wraz z ww. dokumentacją, której raport może nie obejmować (np. tekst etykiety, certyfikat IFRA).
Po otrzymaniu powyższych danych Zakład może zwrócić się z prośbą o przedstawienie uzupełniających dokumentów lub wyników badań.
W niektórych przypadkach dla produktów dla dzieci może być wymagana opinia Instytutu Matki i Dziecka lub Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka.
wyroby chemii gospodarczej, w tym wyroby myjące dla przemysłu spożywczego i zakładów zbiorowego żywienia:
- wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• ilościowy skład chemiczny (receptury) wraz z numerami CAS, uwzględniający nazwy chemiczne wszystkich składników oraz numery barwników wg Colour Index (nr CI),
• kartę charakterystyki gotowego wyrobu,
• projekt tekstu etykiety, zawierający m.in. zakres, sposób stosowania oraz wymagane piktogramy, hasła i zwroty ostrzegawcze, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 (ze zmianami) oraz ulotki/karty technicznej (jeżeli jest przewidziana),
• oświadczenie producenta kompozycji zapachowej stwierdzające, że jest ona zgodna z aktualnymi zaleceniami IFRA wraz z wykazem alergenów,
• wyniki badań dermatologicznych, wykonanych w wyspecjalizowanej placówce pod kontrolą lekarza dermatologa – dla wyrobów mających bezpośredni kontakt ze skórą człowieka (np. płynów do mycia naczyń, środków do ręcznego prania, płukania tkanin),
• próbkę wyrobu.
Po otrzymaniu powyższych danych Zakład może zwrócić się z prośbą o przedstawienie uzupełniających dokumentów lub wyników badań.
W niektórych przypadkach dla produktów dla dzieci może być wymagana opinia Instytutu Matki i Dziecka lub Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka.
preparaty dezynfekcyjne i myjąco – dezynfekcyjne przeznaczone do stosowania w przemyśle spożywczym, gospodarstwach domowych i zakładach użyteczności publicznej:
- wniosek o wydanie świadectwa jakości zdrowotnej (może być podanie na papierze firmowym zleceniodawcy),
• skład chemiczny z podaniem pełnych nazw chemicznych wszystkich składników oraz numery barwników wg Colour Index – dla preparatów produkcji krajowej wymagany jest również skład ilościowy,
• zakres badań skuteczności biobójczej zgodnie z wytycznymi normy PN-EN 14885:2015 „Chemiczne środki dezynfekcyjne i antyseptyczne – Zastosowanie Norm Europejskich dotyczących środków dezynfekcyjnych i antyseptycznych”,
• projekt etykiety i ulotki informacyjnej w języku polskim zawierający zakres stosowania,
• sposób użycia (czas działania, stężenie, temperatura), trwałość preparatu i roztworów użytkowych, informację o konieczności spłukiwania dezynfekowanych powierzchni wodą zdatną do picia oraz wymagane znaki i napisy ostrzegawcze,
• próbkę preparatu,
• wyniki badania trwałości dla preparatów zawierających związki chloru.
Informacja dotycząca wydawania świadectw jakości zdrowotnej (atestów NIZP PZH – PIB) na maski, fartuchy i rękawice ochronne
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy (NIZP PZH – PIB) wydaje świadectwa jakości zdrowotnej (atesty PZH) na maski, fartuchy i rękawice w celu ochrony osobistej w zakładach przemysłowych, w tym zakładach przemysłu spożywczego.
Świadectwa jakości zdrowotnej dotyczą bezpieczeństwa takich wyrobów w kontakcie z żywnością oraz ze skórą człowieka i są wydawane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, na zasadach dobrowolności.
W kompetencjach NIZP PZH – PIB nie leży ocena materiałów, z których wykonane są maski i kombinezony w celu zapewnienia ochrony przeciwwirusowej, w tym przez wirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.
Informacje dotyczące produktów wykorzystywanych podczas zwalczania COVID-19 zawarte są na stronie Ministerstwa Zdrowia:
SAFETY ABOVE ALL
In 1955 the National Institute of Public Heath NIH – National Research Institute (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy) (NIZP PZH – PIB) initiated a product attestation process. It was to prevent introduction of products and materials that are a threat to the health and life of consumers for wide use and limiting the permissible scope and manner of use with a view for health hazards.
Since 2002, pursuant to the Act on the Compliance Assessment System (Ustawa o systemie oceny zgodności) (Dz.U. [Journal of Laws] of 2002 No. 166, item 1360), applying for attestation has been voluntary. However, the certificates for the following item are still mandatory: materials and products that come into contact with water intended for human consumption (according to Regulation of the Minister of Health on the quality of water intended for human consumption [Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi] of 7 December 2017, item 2294) and sorbents used on solid surfaces and on water surfaces in accordance with the Regulation of the Minister of Internal Affairs and Administration on the list of products used to ensure public safety or protect health, life and property, as well as the principles of issuing approvals for use of these products [rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania] of 20 June 2007 (Dz.U. [Journal of Laws] No. 143, item 1002, as amended).
Despite that, each year the National Institute of Public Health NIH – National Research Institute issues several thousands of attestations and certificates of quality.
Analyses of the submitted products are conducted by world-class specialists in various fields who not only have professional knowledge, but also rich scientific and professional experience.
Each producer takes great care to have their products stand out from those of the competition. The certificates prove that the products they were issued for are safe for humans and the environment – provided that they are used as intended.
Having a choice between several products of the same category, the customer is more likely to select the one which has been checked by experts and received a positive opinion. On the other hand, the producer who has a non-mandatory attestation for their products indicates that they care about the high quality of their products.
The increasing customer awareness and strong competition on the market make attested products increasingly popular. Furthermore, a hygienic attestation and a quality certificate may become an important marketing instrument used during tender procedures. In some cases, having these certificates is even a prerequisite for participating in the procedures.
Hygienic attestations and Health Quality Certificates may be issued to: national and foreign production companies whose products are compliant with the scope of product groups subject to attestation, national healthcare facilities and state institutions, provided that their products are related to the scope of activity of certifying units.
Below, we present a list of product groups that can be submitted for an opinion at National Institute of Public Heath NIH – National Research Institute (NIPH NIH – NRI) in order to receive a relevant certificate. Depending on the group to which the product you wish to receive an opinion on belongs, please contact a dedicated facility.
List of products subject to hygienic attestation process at the Department of Environmental Health and Safety (Zakład Bezpieczeństwa Zdrowotnego Środowiska):
- materials, coating on products and devices used to purification, storage, and transmission of water intended for human consumption, utility water, heating water, flow water, technological water, anti-corrosive coatings and preparations,
- sanitary and rehabilitation equipment fittings in residential and public utility buildings (mixer taps, rain shower heads, connecting tubes, shower panels, shower cabin, shower tubs, bathtubs, bathtub door and bathtub screens, – iron enamelled, acrylic, made of polyester laminates, conglomerates, sanitary ceramics),
- chemicals used for purifying and disinfecting water intended for human consumption,
- materials and products used in swimming pools, SPA centres, elements of swimming pool equipment (chemicals for purifying pool water, chemicals dosing devices for purifying pool water, measuring and control appliances, swimming pool filters, swimming pool filter bed, UV lamps, swimming pool basins, swimming pool basin lining, ceramic cladding used in swimming pool basins and on its edges, overflow drain grates, outlets, railings, ladders, starting blocks, floating lines, pool vacuums),
- filters and other devices used for purifying tap water in households, including water softeners,
- construction materials and products:
- spouts, finish coat, mortar, concrete, additives for concrete and release agents,
- PUR foams,
- multilayer sheets.
- paints, varnishes, primer, impregnates, wood stains,
- solvents for paints, varnishes, impregnates, etc.,
- glues,
- synthetic resins and their components, including for professional use, e.g. for floor production,
- natural aggregates, slag, ash, sand, e.g. to a sandbox,
- road salt,
- road pitches, asphalt and asphalt pavements (including repair materials),
- products for mining industry,
- ornaments and decorations for interiors and buildings, veneers/carpets/edging/wallpapers and ceiling papers, ceramic tiles and gres tiles, elements for building insulation, e.g. mineral wool, polystyrene, roofing felt and roofing
- wiring ducts,
- CleanRooms (structural components, equipment, locks),
- laboratory furniture and fume cupboards,
- furniture, including office and kitchen furniture,
- door and windows, Al/PVC/wooden profiles and gates,
- furnishings, e.g. bump rail, handrails for handicapped, handles, mirrors,
- floor coverings, sports surface and artificial grass,
- wooden floors, boards, terrace systems,
- elastomer granulates (e.g. EPDM, SBR).
- materials and products used in households, public facilities, service facilities etc.: furniture and upholstery materials, mattress and pouffe fillings; washing and cleaning products; mirrors, masks and half masks,
- products and devices used in air handling units, heating units (including: ventilation ducts and fittings, ventilation accessories, biocides used in this area),
- air purifiers, air humidifiers,
- air filters,
- lighting fittings,
- automotive industry products, refrigerated vehicles, coolers and freezers, mortuary vans,
- materials and agents (biopreparations) used for soil and water remediation (purification),
- bacterial and enzymatic preparations for dissolving organic compounds in sewage networks (urban/industrial waste water treatment plants, septic tanks), compost, landfills, etc.
- sanitizing (sterilising) agents used in municipal engineering, preparations used in industrial technologies.
If the product you are interested in is a part of this group, please contact us:
phone no.: (022) 54 21 354, 349
e-mail: sekretariat-bk@pzh.gov.pl
List of products subject to health quality certification process at the Food Safety Institute (Zakład Bezpieczeństwa Żywności):
- materials and products made of metal, ceramics and other items intended to come into contact
with food (e.g. dishes, cutlery, kitchen utensils, sinks, and countertops (including composite ones), aluminium foil, baking cups, pots, cisterns, transport carts, grills, commercial kitchen furniture, furniture used in food plants, sensors, probes, thermometers, etc.), - materials and products made of plastics, paper, cardboard, wood, rubber, and other intended to come into contact with food,
- products for infants and children intended to come into contact with food:
- feeding bottles and dishes, mouthpieces for cups,
- table mats,
- machines and devices used in the food industry,
- lubricants and other chemicals used in food industry machines and devices,
- household chemicals (dishwashing liquids, laundry liquids, fabric softeners, cleaning liquids, window cleaning liquids, damp tissues for cleaning various surfaces, laundry detergents, urinal deodorizer blocks, air fresheners, car fresheners, antistatic substances for furniture, leather grease, lens cleaning fluids, impregnating agents),
- cosmetics (e.g. soaps, creams, wet tissues for children and infants, nail polish, foot antiperspirants, balms, shower gels, bathing liquids, shampoos),
- disinfectants for the food industry and other uses,
- items intended for contact with humans, including sanitary products (tissues, paper, tampons),
- infant and child products intended for contact with skin, e.g.:
- diapers, bibs,
- changing tables, mattresses, bed linens,
- chamber pots, toilet seat overlays, bathtubs,
- pacifiers, pacifier hangers, toothbrushes,
- strollers and transport carts,
- materials used for manufacturing toys for infants and small children, e.g.:
- rattles, teething rings,
- mascots, stuffed toys, dolls, puzzles, building blocks,
- cosmetics packaging (glass, metal, plastic, paper, rubber, varnished packaging).
If the product you are interested in is a part of this group, please contact us:
telephone no.: (22) 54 21 314
e-mail: sekr.zbz@pzh.gov.pl
List of products that are attested in the Department of Toxicology and Health Risk Assessment:
- biocidal products (including repellents),
- plant care products,
- products to support agriculture and horticulture,
- extinguishing agents,
- candles, vigil lights and scented waxes,
- sparklers,
- firelighters and briquettes for barbecues,
- fireplace biofuels,
- fragrance diffusors,
- agents for securing dust-generating materials,
- sorbents, mats and fibers for absorbing liquid spills, etc.
- other products, e.g. for odour neutralization, sorbents used in animal husbandry, etc.
Department of Toxicology and Health Risk Assessment does not issue hygienic atests (certificates) for substances or preparations which consist of co-formulants or preparations containing one or more co-formulants, in the form in which they are supplied to the user and placed on the market to be mixed by the user with a plant protection product and which enhance its effectiveness or other pesticidal properties and for pepper sprays.
If the product you are interested in is a part of this group, please contact us:
telephone no.: (022) 54 21 328
e-mail: toksykologia@pzh.gov.pl
Caution!
If the product you are interested in is not included in any of the abovementioned groups – please contact us. An application to start an attestation process/issuing a certificate will be analysed individually.
- Fill in the application form
The basis for launching the assessment process is a properly filled in application. Depending on the product category, an appropriate application form needs to be selected:
Attestation process application:
Application for issuing the Hygienic Certificate in Department of Environmental Health and Safety NIPH NIH – NRI (pdf)
Application for issuing the Hygienic Certificate in Department of Environmental Health and Safety NIPH NIH – NRI (doc)
Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety Institute NIPH NIH – NRI (pdf)
Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety Institute NIPH NIH – NRI (doc)
Application for issuing the Hygienic Certificate in Department of Toxicology and Health Risk Assessment NIPH NIH – NRI (pdf)
Application for issuing the Hygienic Certificate in Department of Toxicology and Health Risk Assessment NIPH NIH – NRI (doc)
2. Gather all the documentation
A list of required documents can be found in the Necessary documents section
3. Submit the application and documentation
personally or by mail to the following address:
(Name of the Institute to which the application is directed)
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa
or
electronically to the e-mail address of the Institute to issue an opinion: atestacja@pzh.gov.pl
After the application is submitted, it is registered – it is given an individual case number, and the Institute which is to issue an opinion, will send electronically the so-called payment order including data for making a bank transfer.
5. Pay the administrative fee
PRICE LIST FOR ISSUING THE HYGIENIC CERTIFICATE AND THE CERTIFICATE OF HEALTH QUALITY IN NATIONAL INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH, NATIONAL INSTITUTE OF HYGIENE – NATIONAL RESEARCH INSTITUTE (NIPH NIH – NRI) (valid from September 16th 2024)
HYGIENIC CERTIFICATE IN DEPARTMENT OF ENVIRONMENTAL HEALTH AND SAFETY & DEPARTMENT OF TOXICOLOGY AND HEALTH RISK ASSESSMENT
Standard: procedure time ¹ – up to 8 weeks = 2 500 PLN net (3 075 PLN gross) *
Express: procedure time – up to 10 working days = 4 300 zł net (5 289 PLN gross)
CERTIFICATE OF HEALTH QUALITY IN DEPARTMENT OF FOOD SAFETY
Standard: procedure time – up to 8 weeks = 1 950 PLN net (2 398,50 PLN gross)
Express: procedure time – up to 7 days = 3 400 PLN net (4 182 PLN gross)
Urgent ²: time determined individually = 5 100 PLN net (6 273 PLN gross)
OTHER SERVICES RELATED TO THE PROCEDURE OF APPLYING FOR HYGIENIC CERTIFICATE / CERTIFICATE OF HEALTH QUALITY
Introduction of changes in the content of the hygienic certificate/health quality certificate ³ = 400 PLN net (492 PLN gross)
Issuing a duplicate of a hygienic attestation/ another copy of the health quality certificate or a certified copy = 400 PLN net (492 PLN gross)
Translation of a hygienic attestation/ health quality certificate into English = 400 PLN net (492 PLN gross)
* 23% VAT applies to all prices quoted above
¹Time is counted from the date of delivery of the correctly completed application with complete documentation and after confirmation of receipt of the required fee on the NIPH NIH – NRI bank account
² If you are interested in processing the application in urgent mode, prior to submitting the application please contact: atestacja@pzh.gov.pl to let us determine if your documents will allow for the assessment of the product and for the issuance of a certificate in urgent mode
³ For reasons beyond the control of NIPH NIH – NRI (f.ex. Applicant address change, adding a new, alternative product name – equivalent, etc.)
The prices do not include the costs of necessary laboratory tests
Make a bank transfer referencing the case number (until the fee is paid, the application will not be examined). The amount of the administrative fee varies depending on the mode of the procedure.
After making a bank transfer, please send a confirmation of the bank transaction by electronic means to the relevant Institute which is handling the matter.
After crediting the payment to the NIPH NIH – NRI account, a VAT invoice is issued, and the application is subject to formal examination.
Address data for bank transfer:
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Chocimska 24, 00-791 Warszawa
Bank Gospodarstwa Krajowego
Al. Jerozolimskie 7
00-955 Warszawa
Account no. for domestic transfers:
93 1130 1017 0080 1180 2020 0001
Account no. for foreign transfers:
IBAN: PL 93 1130 1017 0080 1180 2020 0001
(SWIFT: GOSKPLPW)
6. Commencing the attestation process
The application and documents attached are subject to assessment in the scope of safety for people and the environment. NIPH NIH – NRI reserves the right to apply to the Ordering Party to supplement the provided documentation. The waiting time for issuing the attestation is counted from the moment of providing the entire documentation or crediting the administrative – whichever is later.
- Issuing an opinion
The opinion on the matter shall be issued after analysis and assessment of the attached documents. In the case of a positive opinion issued and, thus, the possibility to issue a Hygienic Attestation / Health Quality Certificate, an original document is sent by post, and upon the Customer’s request, there is a possibility to send a scanned document electronically, to the indicated e-mail address.
- Hygienic Attestations issued by the Department of Environmental Health and Safety are valid for 5 years of the date of document issue. In the case of attestations of products coming into contact with water intended for human consumption this validity period is 3 years).
- Health Quality Certificates issued by the Food Safety Institute is valid for 3 years of the date of document issue. In some cases, the validity period may be shorter.
- Hygienic Attestations issued by the Department of Toxicology and Health Risk Assessment are valid for 3 years of the date of document issue.
After obtaining the Hygienic Attestation/Health Quality Certificate the Ordering Party has the right, only during its validity period, to copy, photograph, scan, digitize the certificate and “Produkt z Atestem” (Attested Product) graphical designation for marketing and information purposes. It may also be used for information and marketing purposes and placed on bulk and unitary packaging for products, at the website, in advertising folders and other information-advertising materials, including those published in the media (press, TV, radio, Internet) without incurring additional costs.
Department of Environmental Health and Safety
One Hygienic Attestation concerns a hygienic assessment of one product/material/preparation. It shall be acceptable for one hygienic attestation to cover one series of types, provided that they are not different in terms of material/chemical composition.
In order to register the application and start the attestation procedure, the following documents and/or materials (including samples) must be submitted:
- filled in Application for issuing the Hygienic Certificate in Department of Environmental Health and Safety NIPH NIH – NRI
(on the Ordering Party’s letterhead), including: - company name of the product/material/preparation and its intended use and scope of usage the data will be included in the certificate),
- name and address of the applicant of the assessed product,
- contact data to the person responsible for filing the application,
- material or chemical composition (quantitative and qualitative) of the product.
Depending on the type of the product, material or preparation attested, the requirements regarding the full documentation may differ.
In justified cases, the Institute may ask for product samples to be sent. It is determined on a case-by-case basis, already during the attestation procedure. The samples of products/materials/preparations should be manufactured not earlier than 3 months from the day of application submission and delivered to the Institute in the smallest original packaging:
- 0.2 m2, if they are in the form of boards, foils etc.
- 1 kg if they are a powder or liquid,
- 1 item of each, if they are small technical appliances, during tests for attestation purposes, the delivered samples may become damaged, disassembled etc.
All samples delivered to the Environment Health Safety Institute will be stored for a period of one month from the date of issuing the Hygienic Attestation, and shall be destroyed after the lapse of this period.
Food Safety Institute
In order to examine the possibility of receiving a health quality certificate, please provide the following information, documents, materials (samples):
metal products:
• Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety NIPH NIH – NRI
• list of submitted products/devices,
• product designs, prospectuses, pictures, simplified diagrams,
• manufacturer’s declaration regarding the materials used for manufacturing individual elements of the product/device having direct contact with food. Please define the type, sort, alloy composition of the material and any possible surface coatings,
• in the case of machines and devices – declaration of conformity with appropriate EU legislation,
• in case of products/devices including plastic elements – documents in accordance with the PZH Laboratory for Assessing Products for Contact with Food (Pracownia Oceny Wyrobów do Kontaktu z Żywności NIZP PZH – PIB),
• please attach an appropriate translation for documents submitted in foreign languages other than English.
Furthermore, in the case of products made of enamelled steel sheet:
• results of lead and cadmium migration tests to a 4% acetic acid solution conducted at an accredited laboratory and with observance of the terms and conditions in accordance with PN-EN – 1388:2000/Directive 84/500/EEC no earlier than 2 years prior to applying for the certificate or a sample for tests at the Institute’s Laboratory meeting the requirements defined in the document: “Wytyczne dotyczące metod pobierania próbek oraz kryteria, jakie powinny spełniać próbki wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, do badania migracji pierwiastków szkodliwych dla zdrowia” (Guidelines concerning sampling methods and criteria to be met by samples of products intended for contact with food for testing migration of elements harmful for human health) – made available upon request.
ceramic products:
•Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety NIPH NIH – NRI
• list of submitted products,
• product designs, coloured prospectuses/pictures,
• results of lead and cadmium migration tests to a 4% acetic acid solution conducted at an accredited laboratory and with observance of the terms and conditions in accordance with PN-EN – 1388:2000/Directive 84/500/EEC no earlier than 2 years prior to applying for the certificate or a sample for tests at the Institute’s Laboratory meeting the requirements defined in the document: “Wytyczne dotyczące metod pobierania próbek oraz kryteria, jakie powinny spełniać próbki wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, do badania migracji pierwiastków szkodliwych dla zdrowia” (Guidelines concerning sampling methods and criteria to be met by samples of products intended for contact with food for testing migration of elements harmful for human health) – made available upon request.
glass products:
• application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety NIPH-NIH _10.03.2021
• list of submitted products,
• product designs, prospectuses, pictures,
• producer’s declaration on the quantitative glass composition, percentage of glass cullet and its origins,
• for pigmented or decorated products, it shall be necessary to present test results for lead and cadmium migrations as specified above in case of ceramic products.
lubricants and other chemicals used in food industry machines/devices:
• application for health quality certificate issuance (it may be on the Ordering Party’s letterhead),
• list of submitted preparations,
• producer’s declaration on the chemical composition of the preparations (information can be provided by the producer in a confidential manner directly to the NIPH NIH -NRI),
• Material Safety Data Sheet,
• documents confirming that the preparations have been allowed to be used in devices used in the food industry in the producer’s country of origin (e.g. USDA H-1),
• label text design,
• preparation usage instruction.
cosmetics:
- Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety NIPH NIH – NRI
• quantitative chemical composition (formula) with CAS numbers, including the names of all components in accordance with the INCI and numbers of pigments in accordance with the Colour Index (CI),
• physical, chemical, and microbiological product control criteria,
• technical specifications or other documents to guarantee the quality of individual raw materials,
• label text design, in accordance with art. 19 of Regulation (EC) no. 1223/2009,
• producer’s declaration on the aromatic composition ascertaining that it is compliant with current IFRA recommendations along with a list of allergens,
• test results for a given product:
– for conformity with physical, chemical, and microbiological test criteria,
– dermatological and applicatory – performed at a specialised facility under supervision of a dermatologist,
• product sample.
Alternatively, a cosmetic product safety report can be submitted, prepared in accordance with the requirements of Regulation (EC) no. 1223/2009 along with the abovementioned documentation which is not a mandatory part of the report (e.g. label texts, IFRA certificate).
After receiving the abovementioned data, the Institute may apply for supplementary documents or test results.
In some cases, for products intended for children, an opinion from the Institute of Mother and Child or The Children’s Memorial Health Institute.
for household chemicals including cleaning agents for the food industry and restaurants and eateries:
- Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety NIPH NIH – NRI
• quantitative chemical composition (formula) with CAS numbers, including the chemical names of all components and numbers of pigments in accordance with the Colour Index (CI),
• Material Safety Data Sheet of the ready-made product,
• label text design including i.a. the scope, manner of application, and required pictograms, cautionary slogans and phrases in accordance with Regulation (EC) no 1272/2008 (as amended), as well as leaflet technical sheet design (if required),
• producer’s declaration on the aromatic composition ascertaining that it is compliant with current IFRA recommendations along with a list of allergens,
• results of dermatological tests performed at a specialised facility under supervision of a dermatologist – for products having direct contact with human skin (e.g. dishwashing liquids, products for washing clothes by hand, and fabric softeners),
• product sample.
After receiving the abovementioned data, the Institute may apply for supplementary documents or test results.
In some cases, for products intended for children, an opinion from the Institute of Mother and Child or The Children’s Memorial Health Institute.
disinfectants and washing-disinfecting agents intended for use in the food industry, households, and public utilities:
- Application for issuing the Certificate of Health Quality in Department of Food Safety NIPH NIH – NRI
• chemical composition with full chemical names of all components and numbers of pigments in accordance with the Colour Index (CI) – for preparations made domestically, a quantitative composition is also required,
• scope of biocidal effectiveness in accordance with PN-EN 14885:2015 „Chemiczne środki dezynfekcyjne i antyseptyczne – Zastosowanie Norm Europejskich dotyczących środków dezynfekcyjnych i antyseptycznych” (Chemical disinfectants and antiseptic agents – application of European Standards concerning disinfectants and antiseptic agents),
• label and information leaflet designs in Polish including the scope of application,
• manner of usage (operation time, concentration, temperature), durability of the preparation and utility solutions, information on the need to rinse disinfected surfaces with drinking water, and the required cautionary signs and writings,
• preparation sample,
• durability test results for preparations including chlorine compounds.
Department of Toxicology and Health Risk Assessment
In order to register the application and receive an attestation, please provide the following information, documents, materials (samples):
- filled in Application for Issuing the Hygienic Certificate in Department of Toxicology and Health Risk Assessment NIPH NIH – NRI containing, among others, information on the exact name of the product, applicant’s (payer’s) name, product manufacturer’s name and distributor’s name operating within Poland; (LINK to the form *.doc)
- label or label designs with user’s manual in Polish;
- product data sheet (if applicable) and quantitative (5) chemical composition of a product, providing CAS symbols of the components. In the case of fire extinguishing agents, please also include the propellant.
- in the case of biological preparations: an accurate composition of microorganisms and description of product manufacturing (if applicable), manufacturer’s declaration that the biopreparation does not contain pathogenic microorganisms in accordance to the classification pursuant to the Regulation of the Minister of Health of 22 April 2005 (Dz. U. [Journal of Laws] 2005, no. 81, item 716) implementing the provisions of the directive 2000/54/EC, results of the tests by an independent laboratory for detecting the presence of Escherichia coli, Salmonella sp., Pseudomonas aeruginosa, faecal enterococci in a preparation sample of 10 ml or 10 g (the scope of tests may change depending on the composition and scope of application), manufacturer’s declaration that the product does not contain genetically modified micro-organisms; manufacturer’s declaration that none of the microorganisms present in the product is the active substance of plant protection products and does not meet the definition of plant protection product within the meaning of Regulation (EC) No 1107/2009 of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009
in the case of fertilizers / composts containing municipal sewage sludge, the results of tests from an independent laboratory for the detection of Salmonella sp. and parasites and their eggs should also be provided.
other documents that can help with the registration process (in case of imported products – a registration certificate from the manufacturer’s country of origin and/or other countries).
Depending on the product and its intended use, it may be necessary to provide additional information and documents, of which the Applicant shall be immediately informed.
In the case of renewal of the certificate (“Atest”), the procedure is the same as for the application for a new certificate.
NOTE. If an application for certificate (“Atest”) concerns a product that requires an official approval in order to be placed on the Polish market (e.g. biocides, fertilizers), it is necessary to present such a document. If the application for approval concerns a “borderline” product, the issue is considered individually.