| Kontakt: pzh@pzh.gov.pl

Szczepienia.info

Zadanie realizowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowane przez Ministra Zdrowia.

CELEM głównym zadania jest promocja szczepień ochronnych w Polsce i utrzymanie funkcjonalności i rozwój portalu informacyjnego Szczepienia.info (szczepienia.pzh.gov.pl) poprzez dostosowane do odbiorcy i oparte na aktualnych badaniach naukowych działania popularyzacyjne dotyczące szczepień.

Planowane działania:
• Popularyzacja szczepień ochronnych dzieci, w szczególności do lat dwóch, ze szczególnym uwzględnieniem bezpłatnych szczepień przeciw rotawirusom.
• Popularyzacja szczepień nastolatków ze szczególnym uwzględnieniem szczepień przeciw HPV.
• Popularyzacja szczepień młodzieży i dorosłych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem w 2021 roku szczepień przeciw COVID-19.
• Promocja strony szczepienia.info oraz prowadzonej wokół niej aktywności w mediach społecznościowych wśród osób mających wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa szczepień, które w odpowiedzi na wyszukiwane hasła trafiają na strony o wątpliwej wartości merytorycznej, w tym tworzone przez przeciwników szczepień ochronnych.
• Realizacja działań zaradczych i bieżące reagowanie na fake newsy i nieprawdziwe informacje dotyczące szczepień ochronnych popularyzowane w mediach.

Działania będą realizowane poprzez:
Utrzymanie działalności i rozwój portalu informacyjnego szczepienia.info (szczepienia.pzh.gov.pl), w tym publikowanie nowych treści merytorycznych, zapewnienie promocji portalu i jego funkcjonalności. Zaplanowano uaktualnianie treści, tworzenie nowych narzędzi/działów na stronie, wzmocnienie graficznej atrakcyjności przekazu (infografiki), eksperckie odpowiedzi na pytania ze skrzynki szczepienia@pzh.gov.pl. Na wstępie portal będzie poddany ewaluacji, pod kątem użyteczności, dostępności materiałów, intuicyjności i usprawnienia użytkowania strony. Uzyskane wyniki pozwolą konsekwentnie modernizować stronę, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń, umożliwić poprawę wskaźników zaangażowania użytkowników, a także sprawić, iż witryna stanie się bardziej przyjazna dla czytelników i przyczyni się do wzrostu wiedzy na temat szczepień, a w konsekwencji zaufania do szczepień. Zawartość strony będzie rozszerzona o interaktywne infografiki na temat kalendarza szczepień, infografiki statyczne dotyczące wybranych zagadnień i podsumowujące dany tekst. Infografiki będą przygotowane tak aby mogły być wykorzystywane przez lekarzy jako materiały do rozwiewania wątpliwości ich pacjentów na temat szczepień. Zostaną uruchomione funkcje interaktywne, m.in. interaktywny kalendarz szczepień o nadchodzących szczepieniach dziecka, opracowywanie map szczepień zalecanych w podróży wraz z aktualizacją sytuacji epidemiologicznej chorób, którym można zapobiegać drogą szczepień. Ważnym elementem uatrakcyjnienia oraz uwiarygodnienia przekazu informacji będą krótkie wypowiedzi z ekspertami lekarzami/wakcynologami na temat szczepień. Kolejnym działaniem będą krótkie formy internetowe angażujące rodziców oraz interaktywne quizy dla odbiorcy zainteresowanego tematem szczepień w postaci pytań, nawiązujące do zamieszczanych aktualności, które na bieżąco pomogą sprawdzić wiedzę dotyczącą szczepień.
Uzasadnienie działania:
Zaplanowane działania będą bazowały na znanej w środowisku rodziców i profesjonalistów medycznych społecznej kampanii edukacyjnej Szczepienia.info (https://szczepienia.pzh.gov.pl/) prowadzonej przez NIZP-PZH. Zgromadzono tam największe w Polsce zasoby i narzędzie on-line na temat szczepień dla odbiorcy ogólnego (rodzica lub osoby dorosłej zainteresowanej swoim szczepieniem) szukającego odpowiedzi na pytania dotyczące szczepień oraz przekaz dla profesjonalistów medycznych jako wsparcie procesu kwalifikacji do szczepienia i wykonywania szczepień. Uzyskane zasięgi wyświetleń strony Szczepienia.info (śr. 700 000 odsłon strony na miesiąc w okresie styczeń 2019-grudzień 2020 oraz rekordowe wyniki oglądalności strony wraz z rozpoczęciem programu szczepień przeciw COVID-19 (ponad 2 mln odsłon w kwietniu 2021 r. ) wskazują, że portal stanowi znaczący głos w toczącej się w przestrzeni publicznej dyskusji na temat szczepień.

• Działania w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, You Tube) z aktywnym udziałem ekspertów. W ramach kampanii wykorzystane zostaną atrakcyjne audiowizualnie i graficznie formy przekazu (infografiki, wypowiedzi ekspertów, krótkie filmiki edukacyjne), uwzględniające również odbiór treści na urządzeniach mobilnych. Planowana jest promocja szczepień w social mediach, publikowanie bardziej angażujących treści i udostępnianie pozytywnych treści na social-mediach zachęcającego do dyskusji — interakcja z fanami, zadawanie pytań, kreowanie szczepienia jako powodu do dumy i świadectwa bycia osobą świadomą i nowoczesną. Działania będą prowadzone przy silnym wsparciu ekspertów z zakresu chorób zakaźnych, wakcynologów oraz socjologów.
Uzasadnienie działania:
Zaplanowano działania w mediach społecznościowych z wykorzystaniem narzędzi angażujących uwagę odbiorcy, w tym głównie rodzica dziecka i osoby dorosłej zainteresowanej szczepieniami, tj. filmiki edukacyjne, aranżowane rozmowy influencerów z ekspertami zaangażowanymi w projekcie, podkasty (nagrania ekspertów do rodziców), nagrania materiałów video z osobami, które przeszły choroby zakaźne lub choroba spotkała ich bliskich, serie krótkich filmów, w których będą obalane mity dotyczące szczepień. Działania w mediach społecznościowych związane z promocją szczepień oprócz szerzenia informacji proszczepionkowych, zgodnych z aktualną wiedzą medyczną obejmą również ograniczenie rozprzestrzeniania się informacji nieprawdziwych (fake news) poprzez budowanie świadomości społecznej dla potrzeby sprawdzenia wiarygodnych informacji (fact checking) oraz zmniejszenie liczby fake news. Materiały informacyjne będą przygotowane z uwzględnieniem promowania transparencji, podkreślając aspekty, że szczepiąc się i promując szczepienia możemy poczuć się częścią wspólnoty, która dba o bliskich i aktywnie walczy z epidemią. Pozwoli to uwrażliwić odbiorców na zagrożenie dezinformacji oraz poprawić społeczny odbiór szczepień. Podkreślana będzie potrzeba wzajemnego udostępniania komunikatów dot. wzrostu zaufania do szczepień i promowanie szczepienia jako elementu odpowiedzialnego stylu życia.

• Popularyzacja szczepień ochronnych dla różnych grup odbiorców w tym: rodziców małych dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. W kolejnych latach realizacji zadania będzie prowadzona promocja szczepień ochronnych z naciskiem na określone grupy odbiorców, w 2021 roku szczepienia przeciw COVID-19, w 2022-2023 – szczepienia małych dzieci, w tym głównie przeciw rotawirusom i szczepienia nastolatków, ze szczególnym uwzględnieniem szczepień przeciw HPV. W 2024-2025 tematem kampanii będą szczepienia dorosłych i nowe szczepienia z PSO. W ramach działania zostanie opracowany przewodnik na temat “fake news” dedykowany dla danej grupy odbiorców, np. rodziców małych dzieci. Do współpracy włączeni zostaną eksperci z zakresu chorób zakaźnych, epidemiolodzy, wakcynolodzy, socjolodzy.
Uzasadnienie działania:
Dotychczasowe doświadczenia dotyczące przekazu informacji o szczepieniach wskazują, że ważna jest nie tyle walka z przeciwnikami szczepień co pozytywna promocja szczepień i upowszechnianie jak najszerszej wiedzy o szczepieniach. Z badań wynika, że wiedza rodziców dotycząca szczepień prawie bezpośrednio przekłada się na decyzje dotyczące szczepień. Osoby mające większą wiedzę dotyczącą szczepień zdecydowanie łatwiej podejmują decyzje o szczepieniach. Planowane działania będą nakierowane na lepsze informowanie opinii publicznej na temat szczepień poprzez dostarczanie bezstronnych, kompleksowych informacji dostosowanych do potrzeb informacyjnych grup docelowych.

• Działania edukacyjne w postaci szkoleń/webinarów dla personelu medycznego. Materiały i treści merytoryczne do szkolenia e-learningu przygotowane zostaną przez ekspertów w dziedzinie szczepień i będą dostępne dla personelu medycznego uczestniczącego w kwalifikacji do szczepienia i wykonywaniu szczepień osób oraz personelu medycznego zainteresowanego szczepieniami. Szkolenia będą służyły uaktualnieniu wiedzy wakcynologicznej ze szczególnym uwzględnieniem najczęstszych pytań i wątpliwości rodziców i pacjentów dorosłych dotyczących bezpieczeństwa szczepień. Stąd też zaplanowane działania obejmują przygotowanie i wdrożenie szkolenia e-learningowego dla personelu medycznego w 2022 roku i w kolejnych latach (2024 r.) aktualizację treści na platformie. Materiały obejmą przygotowanie krótkich filmików dotyczących typowych sytuacji w miejscu szczepienia (2023 r.) oraz przygotowanie i wdrożenie webinarów z zakresu komunikacji lekarz pacjent dedykowanych dla personelu kwalifikującego do szczepień (2025 r.). Opracowany zostanie przewodnik dla pracowników medycznych w zakresie merytorycznej wiedzy dotyczącej kwalifikacji do szczepień oraz sposobu komunikowania się w gabinecie z pacjentem zgadzającym się na szczepienia ale zadającym pytania, pacjentem mającym wątpliwości oraz przeciwnikiem szczepień. W ramach uzupełniających narzędzi pomocnych lekarzowi w kontakcie z pacjentem zostaną opracowane ogólnodostępne ulotki (w postaci pliku pdf do pobrania ze strony internetowej). Dodatkowo wzmacniany będzie portal wiedzy o szczepieniach z rozwiniętą podstroną dla profesjonalistów medycznych jako wsparcie merytoryczne. Z kolei podstrona dedykowana dla odbiorcy ogólnego będzie mogła być wskazywana przez lekarzy jako miejsca w sieci, gdzie pacjent może znaleźć wiarygodne, wyczerpujące i aktualne informacje dotyczące szczepień firmowane przez instytucję zdrowia publicznego, przekazane w atrakcyjny i zgodny z aktualnymi trendami internetowymi sposób.
Uzasadnienie działania:
Przekaz wiedzy o szczepieniach ze strony lekarza jest wciąż najskuteczniejszym sposobem upowszechniania wiedzy. Potrzebne jest wzmocnienie pozycji lekarza jako skutecznego adwokata szczepień ochronnych, poprzez dostarczenie mu opartej na faktach rzeczowej argumentacji do ograniczenia obaw rodziców oraz dostępność wiarygodnych ogólnodostępnych źródeł, szczególnie wzmacniających relację komunikacji pracownika ochrony zdrowia z pacjentem.

• W kolejnych latach realizacji zadania będzie prowadzona długofalowa, ogólnopolska kampania edukacyjna do ogółu społeczeństwa, oraz w celowany sposób do poszczególnych grup docelowych, prezentująca zagrożenia niesione przez odchodzenie od szczepień i wskazująca na naukowo udowodnione korzyści szczepień. Przekaz kampanii będzie oparty na budowaniu społecznej świadomości nt. szczepień w szczególności w odniesieniu do pojawiających się tzw. fake news. Kampania „INWESTUJĘ W ZDROWIE ….SZCZEPIĘ!” będzie aktywnie promowała szczepienia ochronne dzieci i dorosłych z uwypukleniem poczucia, że wybory dotyczące szczepień jakie dokonujemy teraz mogą mieć wpływ na nasze życie w przyszłości. Kampania będzie prowadzona za pośrednictwem mediów społecznościowych i przy zaangażowaniu influencerów w tym vlogerów i blogerów z reprezentatywną grupą subskrybentów wybieranych dla określonej grupy odbiorców (młodzież, rodzice małych dzieci, dorośli). Kampanie będą realizowane przy ścisłej współpracy ekspertów merytorycznych ds. komunikacji społecznej, socjologów, wakcynologów, specjalistów chorób zakaźnych.
Uzasadnienie działania:
Dobrze zaplanowana kampania oparta na dowodach i skutecznej komunikacji oraz marketingu zdrowotnym i społecznym może znacząco wpłynąć na zachowanie ludzi i zgodę na szczepienia. Zdywersyfikowane do określonej grupy komunikaty skupiające się na znanych, ważnych motywatorach mają większe szanse na wytworzenie pożądanej reakcji behawioralnej niż jednakowe podejście do wszystkich. Przygotowywane materiały promujące szczepienia będą uwzględniały potrzeby psychologiczne i społeczne dotyczące budowania poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy oraz wzmacniały poczucie sprawczości kontroli. Zostanie przygotowywany pozytywny przekaz zamiast jedynie prostowania fałszywych informacji. W dłuższej perspektywie planowanych działań do roku 2025 obszar Szczepienia.info będzie uczestniczył w stworzeniu środowiska komunikacyjnego, w którym nauka i wiedza ekspercka mają szanse w starciu z pseudonauką i strachem.

Umowa nr 6/3/85195/NPZ/2021/1094/822
Budżet: 12 718 208,44 zł

Zadanie realizowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowane przez Ministra Zdrowia.

Skip to content