CZĘŚĆ II
Jak zaznaczono w części pierwszej tekstu, sam proces benchmarkingu polityki zdrowotnej oparty jest na modelu EFQM. Model ten uwzględnia bowiem specyfikę i unikalność badanego sektora. Ponadto opiera się on przede wszystkim na: satysfakcji klienta (w tym przypadku pacjenta), satysfakcji pracownika, oddziaływaniu i wpływie na społeczeństwo, zarządzaniu zasobami ludzkimi, kapitałowymi i procesami.
Kryteria modelu EFQM podzielono na dwie grupy: możliwości i rezultaty [1]. Innymi słowy procedura benchmarkingu opiera się na zestawieniu zasobów jakimi dysponuje polityka zdrowotna z jej efektami i skutkami.
W pierwszej grupie – możliwości uwzględnia się przede wszystkim:
- działania oraz zachowanie liderów i decydentów;
- strategie – jej formułowanie, wdrażanie i ewentualne korygowanie;
- zasoby ludzkie oraz zasoby organizacji;
- procesy – zarządzania oraz kontrolowania i podnoszenia efektywności.
W ramach rezultatów należy wymienić:
- satysfakcję pacjenta;
- satysfakcję pracowników systemu;
- wpływ i oddziaływanie na społeczeństwo;
- rezultaty zarządzania (czy udało się zaspokoić potrzeby i oczekiwania społeczne).
Kluczowy punkt w tym etapie to rzetelene zidentyfikowanie miar poszczególnych kryteriów, selekcja najistotniejszych wskaźników, które pozwolą na zestawienie ze sobą nie tylko danych ilościowych, ale także jakościowych.
W samej metodologii przeprowadzania benchmarkingu można natomiast wyróżnić cztery zasadnicze etapy: planowanie, gromadzenie danych, analiza i adaptacja [2].
Planowanie polega przede wszystkim na odpowiedzi na zasadnicze pytanie: jaka jest misja organizacji? W przypadku polityki zdrowotnej będzie to podtrzymywanie i polepszanie stanu zdrowia i jakości życia obywateli. Ponadto, należy zidentyfikować obszar, w którym wymaga się polepszenia efektywności. Identyfikacji takiej służy porównanie odpowiednich wskaźników. W tej fazie także, powołuje się zespół ds. wdrażania procesu benchmarkingu oraz ustala jego harmonogram [3].
Kolejna faza to gromadzenie danych. Przede wszystkim należy określić lidera – zatem państwo lub samorząd, w którym w ramach polityki zdrowotnej osiągane są lepsze rezultaty w porównywanym obszarze. Podejmowane na tym etapie działania dotyczą przede wszystkim pozyskiwania od lidera informacji dotyczących elementów procesu zarządzania zidentyfikowanych w fazie pierwszej.
Etap trzeci to analiza zgromadzonych danych (poprzez porównanie odpowiednich wskaźników). Pozwala on na zdefiniowanej najlepszej praktyki wdrażanej przez lidera. W zakresie polityki zdrowotnej może to być sposób wdrażania strategii czy też programów zdrowotnych. Ważne jest także, aby dokładnie sprecyzować moment krytyczny, który decyduje o osiąganych rezultatach. Może to być bowiem metoda zarządzania, struktura organizacyjna (np. zbytnia decentralizacja lub centralizacja), systemy i wykorzystywane technologie (np. sprzęt medyczny, którym dysponują placówki) lub aspekty społeczne (np. wstyd kobiet przed badaniami cytologicznymi) [4].
Ostatni etap polega na wdrażaniu koniecznych i potrzebnych zmian. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie programu pilotażowego, który pozwoli sprawdzić czy dana strategia przyniesie oczekiwane rezultaty oraz czy i nie wymaga jakichś modyfikacji. Jednocześnie bardzo ważnym elementem tego procesu jest przeprowadzenie ewaluacji efektów.
Tak przeprowadzony proces benchmarkingu ma na celu przede wszystkim [5]:
- wzrost efektywności podejmowanych działań i wdrażanych rozwiązań;
- poprawę komunikacji;
- przyspieszenie procesu zmian funkcjonowania;
- wzrost satysfakcji pacjenta i pracowników systemu.
Benchmarking stanowi swego rodzaju platformę wymiany doświadczeń pomiędzy poszczególnymi politykami zdrowotnymi (krajowymi lub samorządowymi), jednak w zdecydowanie szerszym ujęciu – bowiem pozwala zestawić ze sobą konkretne wskaźniki i konkretne rozwiązania. Ponadto, polega na doborze obiecującej praktyki oraz jej twórczym zaadaptowaniu. Proces doskonalenia w polityce zdrowotnej przybiera wówczas postać nie tylko kopiowania rozwiązań zastosowanych przez liderów, ale nade wszystko – ich kreatywnej adaptacji [6].
Piśmiennictwo:
- Hardjono T. W., Have S.,Have W. D., The European Way to Excellence. How 35 European manufacturing, public and service organisations make use of quality management, EuropeanCommission, DG-III Industry. Brussels 1996
- Keegan R., Benchmarking facts. A European Perspective. European Company Benchmarking Forum, Forbairt. Ireland 1998
- Introduction and main principles applied to company benchmarking, European Commission. Qualityseries no 7. Brussels 1998
- Purushotham, S., Meng, C., Che, Z., & Liu, Y. Benchmarking deep learning models on large healthcare datasets. Journal of biomedical informatics, 83, 112-134, 2018
- Mendes A. S., Innovative Public Administration, in: Benchmarking in Europe. Workingtogether to build competitiveness, Public Sector Information Group, Ireland 2000
- Wait, S., & Nolte, E. Benchmarking health systems: trends, conceptual issues and future perspectives. Benchmarking: An International Journal, 12(5), 436-448, 2005.
Autorzy: Katarzyna Brukało, Maria Piotrowicz, Małgorzata Gajewska